Naučná stezka Březiny

(Kukyho les a literárně naučná stezka Březiny)

Leták ke stažení (pdf)

Naučná stezka Březiny se dělí na dvě části.

První část (na mapě označena červeně) jsme pojmenovali Literárně naučná stezka Březiny.

Je dlouhá 2,1 km a vede od parkoviště penzionu Na Bělisku do kopce a dále k Drašarově Lípě v Pusté Rybné. Tato „červená stezka“ má celkem pět zastavení (A až E). Při rozhodnutí, zda vaše malé děti trasu zvládnou, nezapomeňte připočítat vzdálenost na cestu zpět…    :-))

Druhá část (na mapě značena modrou barvou) se jmenuje Kukyho les a je dlouhá 0,5 km.

Má osm očíslovaných zastavení (1 až 8). Začíná travnatou cestičkou pod penzionem směrem k lípě se studánkou, dále pokračuje okolo  multifunkčního hřiště a následně podél lesa k Hergotovu domu mezi smrky. Odtud (směrem na západ) vede stezka do malého lesíku k „Hergotmobilu“ a posléze se otáčí na louku směrem k parkovišti penzionu. Kruh je uzavřen.

1. část stezky Literárně naučná stezka Březiny

Zastavení A = „ Interaktivní mapa“

Vyznačuje trasu celé stezky. Nachází se u parkoviště penzionu Na Bělisku a díky mapě získáte nejen přehled o celé trase stezky, ale můžete si i zkusit svou zručnost. Jak? Naklápěním mapy rozpohybujte kuličku tak, aby „projela“ pouze červeným a modrým žlábkem.

Zastavení B = „Panoramatický obraz krajiny“

K zastavení B se dostanete, když přejdete silnici 3.třídy a vydáte se po travnaté cestě směrem do kopce. Z obrazu akademického malíře Martina Findeise se dozvíte názvy i nadmořskou výšku okolních kopců či strání.

Zastavení C = „Motanice“

K zastavení C dojdete, pokud budete pokračovat ve svá cestě k úpatí kopce kolem chaty směrem k venkovskému stavení. Zde vlevo od něj, na cestě u vysokého stromu, najdete interaktivní hru Motanice, zaměřenou na znalost krajiny Vysočiny.

Zastavení D = „Stará řemesla“

K zastavení D přijdete, když se vydáte po zelené turistické značce směr Pustá Rybná.

Toto zastavení Vás hravou formou seznámí se starými řemesly, tak typickými pro zdejší oblast.

Zastavení E = „Pexeso“

Zastavení E najdete, budete-li pokračovat dále po cestě z kopce směrem k Pusté Rybné.

Jestli neznáte dílo spisovatelky Terezie Novákové a hudebního skladatele Bohuslava Martinů, zde si ho pomocí hry Pexeso snadno osvojíte. Nezapomeňte si prohlédnout památnou Drašarovu lípu.

Zpáteční cesta k parkovišti penzionu Na Bělisku je:

– buď stejná, tedy ta, po které jste přišli

– nebo zpět do kopce a na první křižovatce odbočte vlevo a po asfaltové cestičkou z kopce dolů

– nebo kolem Drašarovi lípy pokračujte lesem po silnici 3. třídy a na křižovatce před Kučerovo – mlýnem odbočte vpravo do kopce směr Březiny.

2. část stezky   Kukyho les

Zastavení 1   = „ Interaktivní mapa“

Zastavení č. 1 je totožné se zastavením A, které vyznačuje trasu celé stezky. Nachází se u parkoviště penzionu Na Bělisku a díky této mapě získáte nejen přehled o celé trase stezky, ale můžete si i zkusit svou zručnost. Jak? Naklápěním mapy rozpohybujte kuličku tak, aby „projela“ pouze červeným a modrým žlábkem.

Zastavení 2 = „Vodní hrátky“

Studánka, pumpa, dřevěné korýtka, vodní mlýnky, bahniště, brouzdaliště. Co víc si přát? Snad jen, aby bylo dost vody a studna nevyschla….

Zastavení 3 = „Hrátky s vrbovými proutky“

Zde naleznete (kromě žlutého vrbového proutí) na panelu napsaný návod jak si uplést pomlázku.

Zastavení 4 = „Skládka“

Úkolem Pytlíky Vidličky je odvážet odpadky z přírody na skládku. Na tomto stanovišti si hravou formou ověříte svoje znalosti o době rozkladu veškerého odpadu. Zároveň si můžete zahrát sami nebo ve dvojicích „Kuličkiádu“. Návod je přiložen na místě u kamene. Hodně štěstí!

Zastavení 5 = „Co je k jídlu“

V kukátkách hádáte a hledáte, co se pod nimi ukrývá.

Zastavení 6 = „Hergotův dům“

Kapitán von Hergot je strážce lesa a bydlí vysoko nad zemí ve svém domečku, který si můžete prohlédnout. V písku na zemi čekají překvapení plná zvířecích stop…

Zastavení 7 = „Tref si svého záškodníka“

Pokud naleznete v lese ukrytý Hergotmobil (nápověda – od Hergotova domu se vydejte směrem na západ do sousedního lesíku), můžete uspořádat turnaj v trefování záškodníků.

Nezapomeňte si posbírat šišky.

Zastavení 8 = „Domácí zvířátka“

Toto zastavení je poslední a pokud máte u sebe mobil se čtečkou na QR kód, můžete si pustit zvuky zvířat. Jestliže se rozhlédnete kolem sebe, dost možná nedaleko uvidíte pasoucí se stádo krav. Pozor, nedráždit! Je mezi nimi i býk!!!

U každého zastavení naleznete razítko, které si můžete po splnění úkolu otisknout do své mapky. Hodně štěstí!